Löpning på La Palma

Trail running La Palma

I princip hela november månad jobbade jag och min kollega Åsa på Kanarieöarna med vandring, grupper vi guidar för våra vänner på Prima Travel. Mellan våra grupper på Gran Canaria och Teneriffa så åkte vi till La Palma för att scouta inför två grupper vi har där till våren.

Första eftermiddagen på ön var Åsa förkyld så jag stack själv upp sent på eftermiddagen till kratern (2000 meter över havet, 7 grader, regn, grått och hård vind). Tog mig fram till kratern där det spricker upp, ser ner på några fantastiska klippformationer. Sedan stänger molnen igen totalt och jag springer söderut. Kallt som sjutton men fantastiska stigar, riktigt luftigt och vacker skog blandat med klippor. Ser inte mycket men så spricker det upp lite då och då några minuter. Kommer fram till ett refugio där jag tar en paus innan jag vänder tillbaka. Åter uppe på lite högre höjd slår solen igenom mer och mer och till slut, till slut så ser jag hela kratern på vänster sida och långt borta till höger ser jag Teide (på Teneriffa, där jag stod 2 dagar tidigare). Blir helt... hmm... nollställd. Springer/vandrar vidare upp på Pico de la Nieve och knäpper den här bilden. Springer ner till bilen när solen går ner. Kör hem till hotellet.

La Palma, en vandrings- och löparö att drömma om. Snart är jag tillbaka. Hela GR-131 ska jag springa, det är helt säkert. Och om jag 2014 känner mig stark så skulle Transvulcania vara en fantastisk upplevelse!

Comments